HLU - Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll

HLU står för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll och innebär att du som hyresgäst har möjlighet att vara med och påverka ditt boende. Till exempel får du välja tapeter när det är dags för omtapetsering av din lägenhet med mera.

Du som är hyresgäst hos oss på LKF har möjlighet att välja mellan olika renoveringsåtgärder – eller få återbäring i form av ett hyresavdrag. 

När du är inloggad i Mina sidor kan du se när underhållsåtgärder senast utfördes och när åtgärder planeras i just din lägenhet. Det kan också se vad det skulle kosta dig om du vill få något gjort tidigare än planerat samt hur mycket pengar du får tillbaka om du väljer att avstå från att få en åtgärd som är planerad till under aktuellt år. Du beställer genom att logga in på Mina sidor

Beställning 

När du skickat in din beställning gör vi en arbetsorder till vår hantverkare. Hantverkaren kontaktar dig 1-2 veckor innan arbetet ska utföras, och ni kommer då överens om en tid som passar.

Din beställning är bindande. LKF gör överenskommelser med underentreprenörer, vilket gör att vi måste ha god framförhållning. Om du ändå ändrar dig, tar vi ut en administrationsavgift på 400 kronor.

Kostnaden för arbetet läggs på din hyresavi efter det att arbetet är slutfört.

Ska du flytta in en LKF-lägenhet så renoverar vi efter att du flyttat in, tidigast den dag som du står för kontraktet.

Välja tapeter och golv

I tapetkartan hittar du alla de tapeter som LKF erbjuder och som du kan välja ifrån. Tapetprover hittar du i vår utställning på kundcentret, Brunnshögsgatan 39 i Lund

I kök och i lägenheter som bara har ett rum, kan du inte välja tapet. Här sätter vi istället upp väv som därefter målas. Du har själv möjlighet att välja färgkulör ur LKFs färgkollektion.

Golv får du välja ur LKFs framtagna kollektion. LKF lägger plastgolv i kök och linoleumgolv i hall och sovrum. I utrymmen med plastmatta eller linoleumgolv kan du välja att byta till  parkettgolv som en standardförbättring med ett tillägg på din hyra.

Varför får jag inte ha samma golv i kök och hall?
En plastmatta är vattentålig och läggs med fördel i kök och andra våtutrymmen, exempelvis grovkök.

Linoleumgolv är tillverkade av organiskt material, och tål inte vatten på samma vis som plastmattor. Därför läggs linoleum i hall och sovrum, men inte i våtutrymmen.

Ur miljösynpunkt är linoleum ett bättre alternativ än plastmatta, vilket är ett skäl till att vi i större utsträckning väljer detta material.

Kan jag bo kvar i min lägenhet under pågående renovering?
Ja, vid normal renovering, till exempel målning, tapetsering eller golvbyte, kan du bo kvar i din lägeneht.

Återbäring av HLU

Du kan själv välja om du vill att din lägenhet ska renoveras eller om du vill vänta med underhållet. Om du avstår från att beställa underhåll behöver du inte skicka någon beställning. Återbäringen får du ändå.

Hur mycket återbäring du har möjlighet att få kommer du kunna se under Mina sidor när vi lanserat HLU-funktionen. 

Om du inte beställer något lägenhetsunderhåll, drar vi av din återbäring från januarihyran.

Vitvaror

Vitvaror ingår inte i HLU. Det är LKF som avgör när de behöver bytas, det är för att inte slänga fullt fungerande vitvaror i onödan. Behövs det service på någon av lägenhetens vitvarör gör du en serviceanmälan, enklast anmäler du via Mina sidor.

Blanketter för beställning

Nedan kan du ladda ner pdf:er för att beställa dina val. Du kan också beställa digitalt på Mina sidor

  

Digitala inredaren

Med vår digitala inredare kan du hitta inspiration och testa olika kombinationer med de val du kan göra i kök, vardagsrum och sovrum.