Frågor och svar om din hyra

På den här sidan har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna om hyreshöjningen som förhandlas fram varje år.

Vad blev hyreshöjningen för 2025? 

Hösten 2023 tecknade LKF en tvåårig överenskommelse med Hyresgästföreningen där hyran höjs med 5,5 procen för 2024 och 4,99 procent för 2025. 

Överenskommelsen innebär: 

  • Hyran höjs för hela bostadsbeståndet med 5,5 procent från 1 februari 2024
  • Hyreshöjningen för år två – 1 januari 2025, innebär en höjning med 4,99 procent för bostadsbeståndet
  • I nyproduktion varierar hyresjusteringen mellan 0 - 5,5 procent 2024 och 0 - 4,99 procent 2025.
  • Kostnaden för varmvatten höjs 1 januari 2025 med 2,90 kr per kubikmeter för de lägenheter där förhandlad hyra inte inkluderar varmvatten. Ny kostnad för varmvatten blir 60,90 kr/kubikmeter 
  • Din nya hyra ser du som vår hyresgäst på hyresavin i december 2024 och höjningen gäller från 1 januari 2025

För en hyresgäst som betalar 7 000 kr per månad innebär hyreshöjningen att hyran ökar med 349 kr per månad för 2025. 

Ränkeexempel: Nuvarande grundhyra * 1,0499 = Ny grundhyra.

Hur mycket höjningen blir beror på var i Lunds kommun parkeringen/garaget ligger och vilken efterfrågan det finns på liknande p-platser/garageplatser i närområdet. Den nya hyran för din bostad och parkerings- och garageplats ser du på din hyresavi i mitten av januari.

Hyreshöjningen kommuniceras via flera kanaler till våra hyresgäster. Bland annat digitalt via Minasidor, informationsutskick med fakturan i mitten av december 2024 samt här på vår hemsida LKF.se. 

Vi har full respekt och förståelse för att läget i omvärlden är påfrestande ekonomiskt för många, inte minst våra kunder. Och så är det även för oss som bolag. Vår ambition är att balansera omtanke för våra hyresgäster med vårt ansvar för ekonomisk balans som kommunalt bostadsbolag i tuffa tider. Vi vill fortsätta kunna skapa fler och bättre hem för lundaborna även framöver. Det är en viktig fråga för oss. I detta måste vi möta och balansera kostnadsutvecklingen med att erbjuda hem att trivas i.

Vi på LKF måste, liksom alla andra, möta kostnadsökningarna för el, värme, reperationer och underhåll. Som allt annat i vår ekonomi, stiger i regel priser på varor och tjänster. Vissa kostnadsökningar kan vi på LKF inte påverka, till exempel höjda skatter och avgifter på rehållning, el uppvärmning och vatten. 

Vi vill gärna att våra hyresgäster ska ha en god kvalitet i sitt boende och den årliga hyreshöjningen är en förutsättning att ta hand om våra hyresgästers hem.

Vi förhandlar med Hyresgästföreningen, som för våra hyresgästers talan. Vi vill hitta en överenskommelse som känns rimlig och för att möta våra kostnader.  

I förhandlingen följer vi den trepartsmodell som Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna kommit överens om. Modellen tar hänsyn till kostnader vi har för våra fastigheter, men även för de kostnaderna som styrs av omvärlden och hyresgästernas intressen. 

Vi använder de pengar vi får in från hyreshöjningen att möta våra kostnader och till att förbättra kvaliteten i våra hem. Våra bostäder behöver upprustning under sin livstid och det sker vid olika tidpunkter runt om i Lund, beroende till exempel på hur gamla fastigheterna är. 

Vår målsättning är att skapa en långsiktighet och värna både hyresgästernas trygghet och LKFs möjligheter att förvalta, renovera och bygga nytt till god kvalitet och bra service.