Serviceärende
Ibland går saker sönder i lägenheten. Har du en kran eller toastol som droppar och rinner? Eller något annat som inte funkar som det ska. Då ska du göra ett serviceärende.
Är felet något som du kan fixa själv?
Enklare fel i lägenheten är enkelt att fixa själv. Du kan till exempel byta batteri i brandvarnaren, byta säkringar eller rengöra fettfiltret. Vi har flera instruktionsfilmer på enklare problem - som visar hur du kan göra.
Se alla instruktionsfilmer
Gör ett serviceärende
Just nu kan det tar längre tid än vanligt att åtgärda serviceärende. Vi prioriterar akuta ärenden och tar mindre problem efterhand.
- I första hand ska du anmäla fel på Mina Sidor. Detta är det enklaste sättet att göra ett serviceärende och är tillgängligt dygnet runt.
- Du kan också ringa oss på 046–35 85 00, vardagar kl. 08.00–16.00
Ska du anmäla ett fel på en vitvara är det bra om du har serie- eller produktnummer till hands. Här kan du se var du hittar dessa nummer på de flesta av våra vitvaror.
När vi fått in ditt serviceärende försöker vi åtgärda felet så fort som möjligt. Akuta ärenden behandlas först. Därför kan det Ibland dröja någon dag innan vi hinner med ditt ärende. Hur lång tid det tar innan ditt fel blir åtgärdat beror på hur omfattande felet är. Ibland behöver vi beställa hem reservdelar från leverantörer innan felet kan lagas.
Akuta ärenden efter kontorstid
Kan ditt ärende inte vänta till nästa vardag kontaktar du efter kontorstid LKFs jour via SOS Alarm 040-676 93 79.
Vid jourutryckning då du själv orsakat ett fel och vid problem som inte bedöms som akut, kan du själv bli ansvarig för att betala kostanden för utryckningen.
Problem med kabel-tv
Har du problem med din kabel-TV ska du vända dig direkt till Tele2 kundtjänst.
TV i Veberöd och Revinge
I Veberöd finns Romelebygdens Kabel-TV AB. För mer information gå in på deras webbplats www.veberod.com
Bor du i Revinge kontaktar du Connect TVs kundservice på telefon 040-615 00 00.
Skadedjur
Om du drabbas av skadedjur som myror, möss, mal, pälsängrar, getingar, kackerlackor och vägglöss ska du göra en skadeanmälan till saneringsföretaget Anticimex.
Du kan också kontakta Anticimex på telefon 075-245 10 00 mellan kl. 07.00-18.00 eller via www.anticimex.se.
Saker du ska fixa själv
- Byta glödlampor, lysrör och glimtändare. Hit hör även lampor till spis, kyl, frys, fläkt och badrumsskåp.
- Byta säkringar. Om strömmen försvinner ska du stänga av den elapparat, som du senast satte på. Sedan kontrollerar du säkringar och byter den som har gått sönder eller slår till automatsäkringen. Om du har jordfelsbrytare ska du även se till att den är påslagen. Om du kontaktar jouren utan att ha kontrollerat om du har jordfelsbrytare så måste du själv betala kostnaderna för jourutryckningen.
Vissa lägenheter (ofta radhus) har även huvudsäkringar som sitter tillsammans med elmätaren i ett fasadskåp. Se till att du har reservsäkringar hemma och kontrollera alltid säkringsstorleken innan du sätter in en ny säkring. - Rengöra fettfilter i köksfläkt ovanför spisen.
- Rengöra golvbrunnen och avlopp till tvättställ ordentligt. OBS! Använd inte lösningsmedel som till exempel Kaustiksoda.
Vi har tagit fram några instruktionsfilmer som kan ge dig bra tips på hur du sköter och hanterar utrustningen i lägenheten men också i den gemensamma tvättstugan. Kika på dem och få bra tips och råd.