droppande kran      

Ibland kan saker i lägenheten gå sönder. Har du en kran som droppar eller en toalett som rinner? Eller kanske något annat som inte fungerar som det ska? Vissa problem kan du enkelt fixa själv, medan andra behöver anmälas till oss eller en extern leverantör. Vi finns här för att hjälpa dig! 

Akuta ärenden efter kontorstid 

Om ditt ärende är akut och inte kan vänta till nästa vardag kontaktar du efter kontorstid LKFs jour via SOS Alarm 040-676 93 79. Akuta ärenden är sådant som kan innebära en fara för dig själv eller fastigheten, till exempel sprutande vatten.

Vid jourutryckning då du själv orsakat ett fel och vid problem som inte bedöms som akut, kan du själv bli ansvarig för att betala kostanden för utryckningen.                        

Enklare fel i lägenheten ska du fixa själv. Du kan till exempel byta batteri i brandvarnaren, byta säkringar eller rengöra fettfiltret. Vi har flera instruktionsfilmer på enklare problem - som visar hur du kan göra. 

  • Byta glödlampor, lysrör och glimtändare. Hit hör även lampor till spis, kyl, frys, fläkt och badrumsskåp.
  • Byta säkringar. Om strömmen försvinner ska du stänga av den elapparat, som du senast satte på. Sedan kontrollerar du säkringar och byter den som har gått sönder eller slår till automatsäkringen. Om du har jordfelsbrytare ska du även se till att den är påslagen. Om du kontaktar jouren utan att ha kontrollerat om du har jordfelsbrytare så måste du själv betala kostnaderna för jourutryckningen.
    Vissa lägenheter (ofta radhus) har även huvudsäkringar som sitter tillsammans med elmätaren i ett fasadskåp. Se till att du har reservsäkringar hemma och kontrollera alltid säkringsstorleken innan du sätter in en ny säkring.
  • Rengöra fettfilter i köksfläkt ovanför spisen.
  • Rengöra golvbrunnen och avlopp till tvättställ ordentligt. OBS! Använd inte lösningsmedel som till exempel Kaustiksoda.
  • Vi har tagit fram några instruktionsfilmer som kan ge dig bra tips på hur du sköter och hanterar utrustningen i lägenheten men också i den gemensamma tvättstugan. Kika på dem och få bra tips och råd. Se instruktionsfilmer

Har du hittat ett fel i din bostad ska du göra ett serviceärende. 

  • I första hand ska du anmäla fel på Mina Sidor. Detta är det enklaste sättet att göra ett serviceärende och är tillgängligt dygnet runt.
  • Du kan också ringa oss på 046–35 85 00, vardagar kl. 08.00–16.00

Ska du anmäla ett fel på en vitvara är det bra om du har serie- eller produktnummer till hands. Du hittar oftast skylten på eller i maskinen.

När vi har mottagit ditt serviceärende, åtgärdar vi felet så snabbt som möjligt. Akuta ärenden prioriteras, vilket kan innebära att ditt ärende tar någon dag extra. Tiden för att åtgärda felet beror på dess omfattning och om vi behöver beställa reservdelar. Vi strävar efter att ge dig återkoppling inom 7 arbetsdagar.

Har du problem med din kabel-TV ska du vända dig direkt till Tele2 kundtjänst.

TV i Veberöd och Revinge

I Veberöd finns Romelebygdens Kabel-TV AB. För mer information gå in på deras webbplats www.veberod.com
Bor du i Revinge kontaktar du Connect TVs kundservice på telefon 040-615 00 00.

Om du drabbas av skadedjur som myror, möss, mal, pälsängrar, getingar, kackerlackor och vägglöss ska du göra en skadeanmälan till saneringsföretaget Anticimex. 

Du kan också kontakta Anticimex på telefon 075-245 10 00 mellan kl. 07.00-18.00 eller via www.anticimex.se.

 
Kraftringen och VASYD

Kraftringen levererar el hem till dig och VASYD vattnet till Lund. Ibland uppstår problem hos dem som även påverkar våra hyresgäster. Vid planerade driftstörningar brukar de informera dig innan via mejl eller sms. Om du registrerar dig hos dem kan du få automatiska utskick om driftstörningar.

Se aktuella driftstörningar hos företagen: 

www.vasyd.se
www.kraftringen.se


Vill du anmäla en driftstörning eller fel?

Kontrollera i första hand så att VASYD eller Kraftringen inte har någon driftstörning. Ibland kan akuta situationer uppstå där vatten eller el måste stängas av för en reparation. Om du inte hittar någon information kan du enkelt göra en serviceanmälan via Mina Sidor, som är öppet dygnet runt. 

 

 

Anmäl ditt serviceärende på Mina Sidor. Har du ett akut ärende efter kontorstid kontaktar du LKFs jour via SOS Alarm: 040-676 93 79