Mobilverktyget ska ge snabbare återkoppling till dig som kund
Bild: Telefonen visar upp en felanmälan där en flagga hade snurrat sig runt flaggstolpe och fastnat.
Ett nytt arbetssätt och ett mobilanpassat verktyg från Vitec som förenklar vardagen, särskilt för fastighetsarbetare och lokalvårdare. Utvecklingen innebär även att hyresgästerna får snabb återkoppling.
Tidigare har skötselchefer ofta fått serviceanmälan från kundcenter, vidarebefordrat dem via e-post till rätt fastighetsarbetare eller lokalvårdare när tid funnits, och sedan skickat tillbaka svaren till kunden efter att ärendet åtgärdats.
Med Vitecs mobilverktyg får medarbetaren direkt tillgång till ärendet via appen så snart det registreras eller en kontroll läggs in
– När mellanhänder och tidskrävande moment försvinner kan vi istället fokusera på värdeskapande uppgifter, säger Linda Egin, teknisk chef och projektledare för projektet Fastighetsägaransvaret.
Mobilverktyget möjliggör även att bifoga bilder till ärendet vilket kan underlätta identifiering och åtgärd.
– Bilder kan exempelvis visa vilken dörr i källaren som berörs, detaljer om skadan eller instruktioner som gör att ärendet snabbare och mer effektivt kan åtgärdas, berättar Linda Egin.
I mobilverktyget kan medarbetarna skriva meddelanden kopplade till serviceärendet.
– Kunden kommer på sikt kunna följa status på sin serviceanmälan på “mina sidor”. Det kan vara allt från ett tack för att man felanmält, till en förklaring varför en åtgärd kanske inte kunde utföras som kunden hoppats, säger Linda Egin, teknisk chef och projektledare för projektet Fastighetsägaransvaret.
Att ge bättre och snabbare återkoppling är en del av LKFs prioriterade målbild på att öka kundnöjdheten.
Under introduktionen för områdespersonalen mottogs arbetssättet främst med positiv feedback. Många uppskattade att få serviceärenden direkt i mobilverktyget utan chefen som mellanhand, samt att kunna bocka av ett ärende direkt på plats.
– Förr var man tvungen att komma ihåg att skriva det där mailet till chefen när man hamnade på kontoret efter en lång arbetsdag. Det var lätt att glömma bort, det säger många kollegor när de får berätta om sina rutiner.
– Hyresgästerna kan ibland tro att om de hänger upp en “felanmält”-skylt så betyder det att de gjort en serviceanmälan. Vi kanske ska byta ut dessa skyltar, men hur som helst så kan ju nu i alla fall kolla direkt på plats om det gjorts en serviceanmälan i våra system, berättar Michael Hetlesaether, lokalvårdare på Söder.
– Förr var vi tvungna att ringa in till kundcenter och fråga.
En del medarbetare har uttryckt oro över att det nya arbetssättet innebär mer att göra.
– Under implementeringen av projektets resultat berättar vi att fastighetsägaransvaret i praktiken är ingenting nytt för LKF eller dig som arbetar på LKF. Vi fortsätter det goda arbetet, men nu med tydligare uppdrag, ansvar och rutiner för vissa roller, säger Linda Egin.
Många medarbetare har varit delaktiga i framtagandet av rutinen och mobilverktyget, och utbildning har genomförts parallellt under hösten. Vi vill att alla som arbetar med mobilverktygeti fält ska känna sig trygga innan vi går live.
En annan synpunkt från medarbetarna gällde mobiltelefonernas storlek.
– Det är något LKF kommer att åtgärda genom att erbjuda test i fält med “padda” istället för mobiltelefoner för dem som behöver det, avslutar Linda Egin.